Honlapverzió
v11.00
A honlapon található minden anyag szerzõi jogvédelem alatt áll. Ezek felhasználása csak a szerzõ elõzetes engedélyével történhet.
© Székely István 1997-2022

Hajóorvos.hu
Dr. Melles Imre honlapja

Dér György vitorlázó honlapja

dr. Hartványi Tamás vitorlázó

Programajánló:

NYUGALMAZOTT TENGERÉSZ VAGYOK

Ezt az oldalamat már nem fejlesztem. Amíg hajóztam, addig frissült, mert benne voltam a hazai tengerészélet mindennapjaiban, de ez már alaposan elmúlt. Így kigyomlálom az oldalt, csak olyasmi marad, ami (szerintem) idõtálló...

Blogbejegyzések Rakonczay Gábor óceáni kenus kapcsán.
2012.03.28-án: Sajnos igazam volt Rakonczay Gábor és az EPIRB viszonyát illetõen
2012.03.27-én: Megtehette-e Rakonczay ennyi idõ alatt a távot?
2012.02.29-én: Többet nem agyalgok Rakonczay Gábor kapcsán
2012.02.18-án: Valóban keresik Rakonczay Gábort
2012.02.15-én: Az óceáni evezésrõl (1)
2012.02.14-én: EPIRB vagy nem EPIRB...
2012.02.11-én: Nincs kapcsolat a magyar tengeri kenussal

Blogbejegyzések a Costa Concordia kapcsán.
2012.01.22-én: Egy animáció a Costa Concordia balesetrõl
2012.01.22-én: Esetleg más a Leányzó fekvése? - Costa Concordia
2012.01.21-én: Még mindig a Costa Concordiáról
2012.01.19-én: Vészhelyzet a tengeren - 6. rész by Costa Concordia
2012.01.19-én: Percrõl-percre a tragédia
2012.01.18-án: Hogyan feneklett meg a hajó?
2012.01.18-án: Beszélgetés a parancsnok és a parti állomás között
2012.01.17-én: Összefoglaló bejegyzés az eddigiekrõl

A ma délutáni (2010. október 7.) Közelrõl címû mûsor vendége voltam Horváth Péter folyami hajóskapitánnyal. A téma a tengerhajózás volt. A mûsorvezetõ a megismerkedéskor Horváth Pétert is tengerésznek titulálta. Ekkor elmagyaráztuk, mi a különbség a két cím között, ettõl kezdve én hol voltam, hol nem voltam kapitány, hanem sima tengerész, de Péter folyami hajóskapitány. Megmondom az õszintét. Én élveztem a helyzetet, rohadtul nem érdekelt, nem is kértem kiigazítást. Nem szenvedek címkórságban. Azt hiszem, a mûsort visszahallgatva, hogy úgy gondolta, hogy Nagyszékely István tengerész- és Horváth Péter folyami hajóskapitány. De a kötõjelet kiejteni meglehetõsen nehéz...
A mûsort egyébként Vizy Dorottya vezette. Magamban elismeréssel figyeltem, ahogyan tette a dolgát. Jó, tudom, ez az õ szakmája, amit jól csinál, én meg jól tudok tengerészkedni, de akkor is. Az ember mindig ámul, amikor olyat lát, amiben - úgy érzi, hogy - kétbalkezes lenne.
Mint az ilyen mûsorokban szokásos, voltak felvett hanganyagok, és közötte élõ adásban a beszélgetés.
Az elsõ riport Putzkaller Aladárral, a Magyar Tengerészek Egyesülete elnökével volt. Utána volt egy beszélgetõs blokk.
Közben hírek, Mátyus Katalin olvasta fel, meg újabb riport, beszélgetés, riport. Számomra ebben az érdekes az volt, hogy láthattam, hogyan készül az élõ mûsor. Úgy élveztem, és bámultam, miként egy szárazföldi patkány az elsõ látogatást a tengerjáró parancsnoki hídján.
Nekem az volt a legnagyobb "csoda", hogy a hírolvasó Mátyus Kati egyszer sem hibázott. Ez azért érdekes számomra, mert most a Lelked rajta címû regényem olvasom fel hogy hangos könyv legyen belõle, és nekem bizony nem megy ilyen flottul a szövegolvasás, pedig amit én mondok, azt ráadásul én is írtam. Jó, tudom, mindenki hibázik, bakizik, van amin az ország röhög (Holnap Növényi Norbert megküzd az aranyeremért mondta Kopeczky Lajos sportriporter a tévében, után Kudlik Juli meg nem tudta visszafogni a röhögését egy egyenes adásban...)
Aki hallott mindenki azt mondta, hogy jó volt a mûsor, és én se hordtam össze hetet-havat, nem beszéltem csacskaságokat...
Ha a mûsorról lemaradtál, akkor itt a link, ahol utólag meghallgathatod a mûsor elsõ, és itt a második részének a linkje.
Ezek a felvételek csak 3 hétig hallgathatók meg!
Ez volt az utolsó hajóm, a nyugdíjba vonulásom elõtt.

Ha érdekel, akkor az alábbi linken tudod követni a hajó jelenlegi útját. Ezt nem törlöm ki, mert én bizony nosztalgiázom, és idõrõl idõre utána nézek a hajóimnak, amiken szolgáltam:

katt ide

"A tengerészet, barátocskám? Az életeddel fizetsz érte, de a világot kapod cserébe..."

(G. Prien)

Ez a link a tengeri vitorlásoknak és jachtosoknak hasznos. A nyílt vízi idõjárásjelentéseket találod meg itt, tengeri régiók szerint.

PassageWeather.com
Igaz, de használhatatlan tények:
Mezei Feri adta közzé a Seamen s Club Fórumon

1655-1970 között a brit haditengerészet egészségügyi kiadásként adminisztrálta a tengerészeknek kiosztott napi rum adagot.

Valamikor a tengerészek azt tartották, hogy az arany fülbevaló viselése javítja a látásukat. Az arany fülbevalónak, melyet a kalózok és tengerészek viseltek, gyakorlati haszna volt. Bárhol is halt meg viselõje, az ékszer fedezte egy tisztességes temetés költségeit.

Az USA haditengerészetének szabályzata szerint tilos olyan újoncot felvenni, akin "illetlen vagy obszcén tetoválás" található.

A hajók avatásának szokása - amely során egy üveget törnek szét a hajó oldalán - az 1600-as évek végén, a brit tengerészetnél mutatkozott be.

A Második Világháborúban az USA légierejénél több katona halt meg, mint a tengerészetnél. Az elõírt 30 bevetés teljesítése során a halálozási esély 71% volt.



Jack Mercer 45 évig szinkronizálta Popeye-t, a tengerészt, ezzel õ tartja a rajzfilm szinkronhangok idõcsúcsát.

A legtöbb tengerész hisz abban a babonában, hogy a macska a hajón szerencsét hoz.

Egy használhatatlan, de legalább hamis infó (ami amúgy érdekes...)

A XIX. században a brit Haditengerészet elhatározta, hogy leszámol azzal a babonával, hogy pénteken balszerencsét hoz hajóra szállni. Ezért egy új hajónak a H.M.S. Friday (Péntek) nevet adták, pénteken bocsátották vízre, Péntek kapitányt nevezték ki parancsnoknak és végül pénteken küldték elsõ útjára. Sem a hajó, sem a legénysége nem került elõ többet.

Link a Wikipédia cikkéhez (angol)
Az Otrantói csata 90. évfordulóján Mészáros József a Gyõri Rotary Klub tagja kezdeményezésére emléktáblát helyeztek el a horvátországi Prevlaka Parkban levõ Punta Ostro erõd falán. A Magyar Tengerészek Egyesülete megbízásából jelen voltam, és a honlapunkra már ki is tettem az eseményrõl készült képgalériát. A képre kattintva megnézheted

A Kisalföld cikke az emléktábla elhelyezésérõl

Köszöntõt és beszédet mondott - Mészáros József Rotary Club, Gyõr
Akik hivatalosan megjelentek: Dr. Györkös Péter - MK Zágrábi Rendkívüli és Meghatalmazott nagykövete, Szõke Mihály alezredes - MK Zágrábi Véderõ-, Katonai- és Légügyi attaséja
folytatás a következõ oszlopban
Horváth Lajos fõtanácsos - HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, Hadisír Gondozó Iroda vezetõje, Magyar Csaba - MK Montenegro tiszteletbeli konzula, Szloszjár Balázs - õrnagy MH Boszniai EUFOR Század Bosznia Kontingens parancsnoka, Mise Galjuf HK Dubrovnik-Neretva tartomány alelnöke, Dr. sc. Vedran Jelavic Dubrovnik város alpolgármestere, Mrs. Zana Baca HK Kulturális Minisztérium Split-i Hivatalának vezetõje.
Beszédet mondtak:: Dr. Györkös Péter nagykövet, Mise Galjuf, Mrs. Zana Baca, Kalcsits Péter a Magyar Tengerészek Egyesületének (MATE) alelnöke.
Áldás a csatában elesett hõsi halottak lelkéért - elmondja dr. Ravasz István alezredes Hadtörténeti Múzeum Tudományos titkára és tiszteletbeli református presbiter
A Tengerész Imát elmondta: Kalcsits Péter.
Emléktábla leleplezése - dr. Györkös Péter és Mise Galjuf

Szeretettel ajánlom ezt az új könyvet, mely segít felfedezni a magyar hajózás hétköznapi hõseit, akik a vitorlás korszakban járták a tengereket.


Ákos György - Horváth József

Amerre szél visz, s hullám utat ád.
Avagy: magyar tengerészek a világ óceánjain, vitorlák alatt
A honlapomról
A videóim eddig egy külön menüpont alatt voltak elérhetõek, de átkerültek ide, a tengerészhumorral egyetemben. Remélem, így a honlapom nem lesz annyira bonyolult, valójában négy egységbõl áll majd, ha elkészül a 8.0 verzió
HAJÓSKANZEN!

A neszmélyi Szent Ilona öbölben a magyar folyamhajózás 150 éves történetének relikviáit bemutató hajóskanzen várja a látogatókat. Igaz, hogy nem tengerészet, de a laphoz tartozónak érzem.
2006. októberében a Magyar Hajózás Emléknapját itt tartottuk.
HONLAP AJÁNLÓ
Egy canadai hadihajós honlap: az Osztrák-Magyar Monarchia SMS Viribus Unitis, 1912 ben, Triesztben épült hadihajója

Viribus Unitis.ca
Az alábbi honlap tengerészeknek is meg nem is: egy hajómodellezõ honlap, portál jellegû.
Hajómakett.hu
Startlap aloldal!
(2007.02.12.) Aktív Startlap szerkesztõ vagyok, és ebbéli minõségemben az elmúlt két nap szinte nem is voltam magamnál, ugyanis új lapot készítek. Ez a munka olyan, mintha kábítóznék... se látok, se hallok... csak gyûjtöm a lapokat, a linkeket...
Az új oldalam a
Hadihajó.lap.hu,
és azért álltam neki, mert az SMS Viribus Unitisrõl kellett valamilyen információ.
Ez a hadihajója a Monarchiának "túlélte" a háborút, de nem Trianont. Délszláv lobogó lengett rajta, amikor elsüllyesztették Pola elõtt. A link még él, csak 16-án, vagy 17-én élesíthetik leghamarabb, de az is lehet, hogy optimista vagyok.
MATE hír

Kedves látogatóm,
tudod-e hogy ez a lobogó volt az elsõ, amelyik megjelent a világtengereken és ez már (részben) a piros - fehér - zöld volt. A folytatásban megtalálod az erre vonatkozó korabeli jogszabályt, melyet capt. Veperdi András kutatásai nyomán adhatott közzé a Magyar Tengerészek Egyesületének a honlapja.
...a folytatást a MATE honlapon a hírek rovatban keresd...
Hajómentés
Az angol partoknál elsüllyedt az MSC Napoli konténerszállító. Itt megnézheted a mentésrõl készült pár képet:

...link...
Ez a fotó akkor készült, amikor az épülõ híd alatt mentünk át a Beltben
Mit jelent az SMS és a HMS?
Ha hadihajó nevét látod leírva, és a neve elõtt három nagybetût látsz pl: SMS Kaiserin Elizabeth
Ez a hajó a 'technikai' fõhõse a Csingtau 1914 címû regénynek

akkor jó, ha tudod: a német nyelvben ez a 'Seiner Majestät Schiffe', azaz Õfelsége hajója (na mostan a német még nem teljesen perfekt nekem, mert a "ja" és a "nein" szavakat néha még keverem, így ne vegyél mérget rá, de majd megkérdem...), az angolban pedig a HMS, azaz "His Majesty's Ship" ez pediglen azt jelenti, hogy Õfelsége hajója, de ha (mint most is) királynõje van a briteknek, akkor Her Majesty's Shipnek kell kiolvasni, ami meg azt jelenti, hogy Õfelsége hajója.
Ilyen komplikált a brit nyelv!
EGY VERS:
Akikrõl olyan kevés szó esik:

Megemlékezés a tengerészfeleségekrõl...
TENGERÉSZ IMA:
Részlet a tengerész imából:

The Lord is my Pilot I shall not drift. He lighteth me in across the dark waters.

Az Úr az én kormányosom, ezért gonosz áramlatok nem sodorhatnak el. Õ a világitótorony fénye, mely utat mutat nekem a sötét vizek felett.

Ha el akarod olvasni a teljes magyar és angol szöveget, akkor itt megteheted
Hallgassa mindenki a gombapresszó podcastot élõben a Mixlr/mr4/-en minden pénteken 16:00-tól!

Honnan érkeznek a látogatóim? Mérés kezdete: 2007. január 29.
Locations of visitors to this page



Az oldal frissítve: 2012. 01.23.
AJÁNLOTT OLDALAK
GS-Poseidon
oktatási központ
Tiszavirág.hu
NAVIGÁTOR Discoverer Yachting
Itt az internetes blogom. Természetesen Hajóka konyhája a címe, és fõ témája a fõzés, de van egyéb is, ami a blogba való és a blogot bloggá teszi...

Ez a másik blogom. Ennek Tengeri saláta a címe, és mindenfélérõl szól...

Óra Katolikus és õsmagyar hónapnevek



Egy barátom angol fordítást vállal. Õ fordítja a MATE honlapjának angol nyelvû részét. Itt a szakmai önéletrajza (pardon: CV)
AJÁNLOTT OLDALAK
Székely Szabolcs haikui (a Haiku.hu honlapon)
Olcsó honlapok készítése!
Linkajánló:  Limba.com  Navigare Magazin  Viribus Unitis, az Osztrák-Magyar monarchia hadihajója  Hajó.lap.hu  Haditengerészeti múzeum Velence  Trieszt - (a tengerészek tudják, miért van itt!)

Ha szeretnél te is csatlakozni, kattints az ikonra