Honlapverzió
v11.00
A honlapon található minden anyag szerzői jogvédelem alatt áll. Ezek felhasználása csak a szerző előzetes engedélyével történhet.
© Székely István 1997-2016

Hajóorvos.hu
Dr. Melles Imre honlapja

Dér György vitorlázó honlapja

dr. Hartványi Tamás vitorlázó

Programajánló:

NYUGALMAZOTT TENGERÉSZ VAGYOK

Hajós és Repülőbál



A Magyar Repülő Szövetség éves díjátadó ünnepségével egybekötött hagyományőrző repülőbál idén március 2-én kerül megrendezésre. Helyszíne újra az Európa rendezvényhajó.
Idén, a szokásoktól eltérően, a minket vendéglátó hajós szakma is képviselteti magát a bál vendégei között.
Kérünk Titeket, hogy vegyetek részt a rendezvényen és lehetőségetek szerint népszerűsítsétek azt ismerőseitek körében, hajós és repülős társaink között egyaránt!
A rendezvényen való részvétellel a Magyar Női Vitorlázórepülő Válogatott világbajnokságon való részvételét segítitek.
Részletek a mellékelt plakáton, jegyrendelés és naprakész információk a bál honlapján:
www.repulobal.hu





Friss blogbejegyzések Rakonczay Gábor óceáni kenus kapcsán.
2012.03.28-án: Sajnos igazam volt Rakonczay Gábor és az EPIRB viszonyát illetően
2012.03.27-én: Megtehette-e Rakonczay ennyi idő alatt a távot?
2012.02.29-én: Többet nem agyalgok Rakonczay Gábor kapcsán
2012.02.18-án: Valóban keresik Rakonczay Gábort
2012.02.15-én: Az óceáni evezésről (1)
2012.02.14-én: EPIRB vagy nem EPIRB...
2012.02.11-én: Nincs kapcsolat a magyar tengeri kenussal

Friss blogbejegyzések a Costa Concordia kapcsán.
2012.01.22-én: Egy animáció a Costa Concordia balesetről
2012.01.22-én: Esetleg más a Leányzó fekvése? - Costa Concordia
2012.01.21-én: Még mindig a Costa Concordiáról
2012.01.19-én: Vészhelyzet a tengeren - 6. rész by Costa Concordia
2012.01.19-én: Percről-percre a tragédia
2012.01.18-án: Hogyan feneklett meg a hajó?
2012.01.18-án: Beszélgetés a parancsnok és a parti állomás között
2012.01.17-én: Összefoglaló bejegyzés az eddigiekről

A ma délutáni (2010. október 7.) Közelről című műsor vendége voltam Horváth Péter folyami hajóskapitánnyal. A téma a tengerhajózás volt. A műsorvezető a megismerkedéskor Horváth Pétert is tengerésznek titulálta. Ekkor elmagyaráztuk, mi a különbség a két cím között, ettől kezdve én hol voltam, hol nem voltam kapitány, hanem sima tengerész, de Péter folyami hajóskapitány. Megmondom az őszintét. Én élveztem a helyzetet, rohadtul nem érdekelt, nem is kértem kiigazítást. Nem szenvedek címkórságban. Azt hiszem, a műsort visszahallgatva, hogy úgy gondolta, hogy Nagyszékely István tengerész- és Horváth Péter folyami hajóskapitány. De a kötőjelet kiejteni meglehetősen nehéz...
A műsort egyébként Vizy Dorottya vezette. Magamban elismeréssel figyeltem, ahogyan tette a dolgát. Jó, tudom, ez az ő szakmája, amit jól csinál, én meg jól tudok tengerészkedni, de akkor is. Az ember mindig ámul, amikor olyat lát, amiben - úgy érzi, hogy - kétbalkezes lenne.
Mint az ilyen műsorokban szokásos, voltak felvett hanganyagok, és közötte élő adásban a beszélgetés.
Az első riport Putzkaller Aladárral, a Magyar Tengerészek Egyesülete elnökével volt. Utána volt egy beszélgetős blokk.
Közben hírek, Mátyus Katalin olvasta fel, meg újabb riport, beszélgetés, riport. Számomra ebben az érdekes az volt, hogy láthattam, hogyan készül az élő műsor. Úgy élveztem, és bámultam, miként egy szárazföldi patkány az első látogatást a tengerjáró parancsnoki hídján.
Nekem az volt a legnagyobb "csoda", hogy a hírolvasó Mátyus Kati egyszer sem hibázott. Ez azért érdekes számomra, mert most a Lelked rajta című regényem olvasom fel hogy hangos könyv legyen belőle, és nekem bizony nem megy ilyen flottul a szövegolvasás, pedig amit én mondok, azt ráadásul én is írtam. Jó, tudom, mindenki hibázik, bakizik, van amin az ország röhög (Holnap Növényi Norbert megküzd az aranyeremért mondta Kopeczky Lajos sportriporter a tévében, után Kudlik Juli meg nem tudta visszafogni a röhögését egy egyenes adásban...)
Aki hallott mindenki azt mondta, hogy jó volt a műsor, és én se hordtam össze hetet-havat, nem beszéltem csacskaságokat...
Ha a műsorról lemaradtál, akkor itt a link, ahol utólag meghallgathatod a műsor első, és itt a második részének a linkje.
Ezek a felvételek csak 3 hétig hallgathatók meg!
Ez volt az utolsó hajóm, a nyugdíjba vonulásom előtt.

Ha érdekel, akkor az alábbi linken tudod követni a hajó jelenlegi útját. Ezt nem törlöm ki, mert én bizony nosztalgiázom, és időről időre utána nézek a hajóimnak, amiken szolgáltam:

katt ide

Az alábbi linken pedig fotókat láthatsz a hajóról:

fotók
1934 augusztusában vízrebocsátották a Budapest Duna-tengerjárót

Ha tengerész, vagy tengeri vitorlázó vagy, akkor érdekelhet az alábbi honlap, mert itt egy GMDSS szimulátort találsz. Természetesen nem a full verzió tölthető le, de demo üzemmdban is működik 5 percig.



Ez a link a tengeri vitorlásoknak és jachtosoknak hasznos. A nyílt vízi időjárásjelentéseket találod meg itt, tengeri régiók szerint.

PassageWeather.com
Megjelenik a tengerész szleng szótár: Szavak a hullámok hátán címmel! Tájékoztató és előjegyzés itt adható le!

A könyv bolti forgalomba nem kerül, tehát ha érdekel, így juthatsz hozzá!
"A tengerészet, barátocskám? Az életeddel fizetsz érte, de a világot kapod cserébe..."

(G. Prien)

Igaz, de használhatatlan tények:
Mezei Feri adta közzé a Seamen s Club Fórumon

1655-1970 között a brit haditengerészet egészségügyi kiadásként adminisztrálta a tengerészeknek kiosztott napi rum adagot.

Valamikor a tengerészek azt tartották, hogy az arany fülbevaló viselése javítja a látásukat. Az arany fülbevalónak, melyet a kalózok és tengerészek viseltek, gyakorlati haszna volt. Bárhol is halt meg viselője, az ékszer fedezte egy tisztességes temetés költségeit.

Az USA haditengerészetének szabályzata szerint tilos olyan újoncot felvenni, akin "illetlen vagy obszcén tetoválás" található.

A hajók avatásának szokása - amely során egy üveget törnek szét a hajó oldalán - az 1600-as évek végén, a brit tengerészetnél mutatkozott be.

A Második Világháborúban az USA légierejénél több katona halt meg, mint a tengerészetnél. Az előírt 30 bevetés teljesítése során a halálozási esély 71% volt.

Jack Mercer 45 évig szinkronizálta Popeye-t, a tengerészt, ezzel ő tartja a rajzfilm szinkronhangok időcsúcsát.

A legtöbb tengerész hisz abban a babonában, hogy a macska a hajón szerencsét hoz.

A XIX. században a brit Haditengerészet elhatározta, hogy leszámol azzal a babonával, hogy pénteken balszerencsét hoz hajóra szállni. Ezért egy új hajónak a H.M.S. Friday (Péntek) nevet adták, pénteken bocsátották vízre, Péntek kapitányt nevezték ki parancsnoknak és végül pénteken küldték első útjára. Sem a hajó, sem a legénysége nem került elő többet.

Tengerészeti világnap 2008

Szeptember 25-én emlékeztünk meg a tengereken és óceánokon életüket vesztett tengerészekről. A Magyar Tengerészek Egyesülete szervezésében minden évben megkoszorúzzuk a Dunakorzón levő emlékművet, emlékezve halottainkra, de nem felejtkezve el a dicső elődökről sem. Az ünnepi beszédet Putzkallár Aladár hosszújáratú tengerészkapitány, a MATE elnöke tartotta.

Tengerészeti Világnap Budapesten 2008.
Fotó: Székely István
Az Otrantói csata 90. évfordulóján Mészáros József a Győri Rotary Klub tagja kezdeményezésére emléktáblát helyeztek el a horvátországi Prevlaka Parkban levő Punta Ostro erőd falán. A Magyar Tengerészek Egyesülete megbízásából jelen voltam, és a honlapunkra már ki is tettem az eseményről készült képgalériát. A képre kattintva megnézheted

A Kisalföld cikke az emléktábla elhelyezéséről

Köszöntőt és beszédet mondott - Mészáros József Rotary Club, Győr
Akik hivatalosan megjelentek: Dr. Györkös Péter - MK Zágrábi Rendkívüli és Meghatalmazott nagykövete, Szőke Mihály alezredes - MK Zágrábi Véderő-, Katonai- és Légügyi attaséja
folytatás a következő oszlopban
Horváth Lajos főtanácsos - HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, Hadisír Gondozó Iroda vezetője, Magyar Csaba - MK Montenegro tiszteletbeli konzula, Szloszjár Balázs - őrnagy MH Boszniai EUFOR Század Bosznia Kontingens parancsnoka, Mise Galjuf HK Dubrovnik-Neretva tartomány alelnöke, Dr. sc. Vedran Jelavic Dubrovnik város alpolgármestere, Mrs. Zana Baca HK Kulturális Minisztérium Split-i Hivatalának vezetője.
Beszédet mondtak:: Dr. Györkös Péter nagykövet, Mise Galjuf, Mrs. Zana Baca, Kalcsits Péter a Magyar Tengerészek Egyesületének (MATE) alelnöke.
Áldás a csatában elesett hősi halottak lelkéért - elmondja dr. Ravasz István alezredes Hadtörténeti Múzeum Tudományos titkára és tiszteletbeli református presbiter
A Tengerész Imát elmondta: Kalcsits Péter.
Emléktábla leleplezése - dr. Györkös Péter és Mise Galjuf

Szeretettel ajánlom ezt az új könyvet, mely segít felfedezni a magyar hajózás hétköznapi hőseit, akik a vitorlás korszakban járták a tengereket.


Ákos György - Horváth József

Amerre szél visz, s hullám utat ád.
Avagy: magyar tengerészek a világ óceánjain, vitorlák alatt
Egy barátom angol fordítást vállal. Ő fordítja a MATE honlapjának angol nyelvű részét. Itt a szakmai önéletrajza (pardon: CV)
Ez egy letölthető pps fájl.

A világ legnagyobb utasszállítója
A honlapomról
A videóim eddig egy külön menüpont alatt voltak elérhetőek, de átkerültek ide, a tengerészhumorral egyetemben. Remélem, így a honlapom nem lesz annyira bonyolult, valójában négy egységből áll majd, ha elkészül a 8.0 verzió
HAJÓSKANZEN!

A neszmélyi Szent Ilona öbölben
a magyar folyamhajózás 150 éves történetének relikviáit bemutató hajóskanzen várja a látogatókat. Igaz, hogy nem tengerészet, de a laphoz tartozónak érzem.
2006. októberében a Magyar Hajózás Emléknapját itt tartottuk. Az eseményről készült fotók itt megnézhetőek.
MÚZEUM AJÁNLÓ
Itt tengerészeti múzeumokat ajánlok.

A Komáromi Klapka György Múzeum Tengerészeti Gyűjteménye
Új Startlap aloldal!
(2007.02.12.) Aktív Startlap szerkesztő vagyok, és ebbéli minőségemben az elmúlt két nap szinte nem is voltam magamnál, ugyanis új lapot készítek. Ez a munka olyan, mintha kábítóznék... se látok, se hallok... csak gyűjtöm a lapokat, a linkeket...
Az új oldalam a
Hadihajó.lap.hu,
és azért álltam neki, mert az SMS Viribus Unitisről kellett valamilyen információ.
Ez a hadihajója a Monarchiának "túlélte" a háborút, de nem Trianont. Délszláv lobogó lengett rajta, amikor elsüllyesztették Pola előtt. A link még él, csak 16-án, vagy 17-én élesíthetik leghamarabb, de az is lehet, hogy optimista vagyok.
MATE hír

Kedves látogatóm,
tudod-e hogy ez a lobogó volt az első, amelyik megjelent a világtengereken és ez már (részben) a piros - fehér - zöld volt. A folytatásban megtalálod az erre vonatkozó korabeli jogszabályt, melyet capt. Veperdi András kutatásai nyomán adhatott közzé a Magyar Tengerészek Egyesületének a honlapja.
...a folytatást a MATE honlapon a hírek rovatban keresd...
Hajómentés
Az angol partoknál elsüllyedt az MSC Napoli konténerszállító. Itt megnézheted a mentésről készült pár képet:

...link...
Egy könyvemről
Aki visszatérő látogató, az tudhatja, hogy nagy fejszébe vágtam a fámat, vagy nagy vágba fátam a fejszét, azaz... szóval tudod... nagy fába vágtam a fejszét: összeállítok egy kötetet a magyar tengerészek által beszélt nyelv szavaiból. Ideiglenes címe:

Hogyan mondják tengerészül?


A munka nagyon jól halad, a legvérmesebb reményeimet is túlszárnyalja a szógyűjtés. Azt mondtam, amikor nagyon optimista hangulatban leledztem, hogy csuda jó lesz, ha 7-800 szó összejön, és íme, már túlhaladtuk az ezret is!
Már van kiadó is, mégpedig neves, de nam akarom elkiabálni.
Ez a fotó akkor készült, amikor az épülő híd alatt mentünk át a Beltben
Mit jelent az SMS és a HMS?
Ha hadihajó nevét látod leírva, és a neve előtt három nagybetűt látsz pl: SMS Kaiserin Elizabeth
Ez a hajó a 'technikai' főhőse a Csingtau 1914 című regénynek

akkor jó, ha tudod: a német nyelvben ez a 'Seiner Majestät Schiffe', azaz Őfelsége hajója (na mostan a német még nem teljesen perfekt nekem, mert a "ja" és a "nein" szavakat néha még keverem, így ne vegyél mérget rá, de majd megkérdem...), az angolban pedig a HMS, azaz "His Majesty's Ship" ez pediglen azt jelenti, hogy Őfelsége hajója, de ha (mint most is) királynője van a briteknek, akkor Her Majesty's Shipnek kell kiolvasni, ami meg azt jelenti, hogy Őfelsége hajója.
Ilyen komplikált a brit nyelv!
HAJÓZÁSOM EMLÉKEI
DUMBRODY
Ha kíváncsi vagy egy kivándorló hajójegyre amit Írországban adtak ki az 1840-es évekbeli nagy éhínség idején, akkor klikk ide
TENGERÉSZ ADATBÁZIS:
Hajózási, kereshető adatbázis. Több mint
60.000 cég adatait tartalmazza
EGY VERS:
Akikről olyan kevés szó esik:

Megemlékezés a tengerészfeleségekről...
TENGERÉSZ IMA:
Részlet a tengerész imából:

The Lord is my Pilot I shall not drift. He lighteth me in across the dark waters.

Az Úr az én kormányosom, ezért gonosz áramlatok nem sodorhatnak el. Ő a világitótorony fénye, mely utat mutat nekem a sötét vizek felett.

Ha el akarod olvasni a teljes magyar és angol szöveget, akkor itt megteheted
HONLAP AJÁNLÓ
Egy canadai hadihajós honlap: az Osztrák-Magyar Monarchia SMS Viribus Unitis, 1912 ben, Triesztben épült hadihajója

Viribus Unitis.ca
Az alábbi honlap tengerészeknek is meg nem is: egy hajómodellező honlap, portál jellegű.
Hajómakett.hu
      websas.hu
Honnan érkeznek a látogatóim? Mérés kezdete: 2007. január 29.
Locations of visitors to this page



Az oldal frissítve: 2012. 01.23.
AJÁNLOTT OLDALAK
GS-Poseidon
oktatási központ
Tiszavirág.hu
NAVIGÁTOR Discoverer Yachting
Itt az internetes blogom. Természetesen Hajóka konyhája a címe, és fő témája a főzés, de van egyéb is, ami a blogba való és a blogot bloggá teszi...

Ez a másik blogom. Ennek Tengeri saláta a címe, és mindenféléről szól...

Óra Katolikus és ősmagyar hónapnevek



Egy barátom angol fordítást vállal. Ő fordítja a MATE honlapjának angol nyelvű részét. Itt a szakmai önéletrajza (pardon: CV)
AJÁNLOTT OLDALAK
Székely Szabolcs haikui (a Haiku.hu honlapon)
Olcsó honlapok készítése!
Linkajánló:  Limba.com  Navigare Magazin  Viribus Unitis, az Osztrák-Magyar monarchia hadihajója  Hajó.lap.hu  Haditengerészeti múzeum Velence  Trieszt - (a tengerészek tudják, miért van itt!)

Ha szeretnél te is csatlakozni, kattints az ikonra